Hur skriver man ett bra pressmeddelande?

Pressmeddelanden är en viktig del av alla företags PR-strategier. Dessa korta informativa dokument beskriver produktlanseringar, events tillkännagivelser och andra saker av nyhetsvärde ett företag producerar.

Några tips hur man skriver ett bra pressmeddelande


  1. Få uppmärksamhet med en bra rubrik. Början av ett pressmeddelande är precis som med en tidskriftsartikel, bok eller PR broschyr det viktigaste. En stark rubrik kommer att dra till sig journalister som söker bra uppslag till artiklar. Din rubrik skall engagerande och korrekt.
  2. Rakt på sak i första stycket. Eftersom journalister är upptagna människor måste du anta att de bara kommer att läsa den första meningen och sedan överblicka resten - även det är ett generöst antagande. Få ut budskapet om ditt pressmeddelande snabbt. Varje viktig punkt bör tas upp i de första meningarna. De efterföljande paragraferna bör vara underlag.
  3. Inkludera siffror och statistik. Det är lätt att fylla upp en sida med en kreativ, färgstark berättelse. Lämna artisteri till författare - packa ditt pressmeddelande med siffror som stöder betydelsen av din produkt eller meddelande. Om du hävdar en trend, behöver du bevis för att backa upp det. Kvantifiera dina argument och det kommer att bli mycket mer övertygande.
  4. Gör det grammatiskt felfritt. Korrekturläs ditt pressmeddelande - och låt några andra människor korrekturläsa det också - INNAN du skickar ut det. Även ett enda misstag kan avskräcka en journalist från att ta dig på allvar.
  5. Inkludera citat om det är möjligt. Det finns en källa till naturlighet som inte kan replikeras: citat. Att inkludera ett bra citat från någon i företaget eller i närheten av produkten / händelsen kan ge en mänsklig faktor till pressmeddelandet, samt vara en informationskälla på sitt eget sätt.
  6. Inkludera kontaktuppgifter. Ett vanligt misstag som kan göra ett pressmeddelande ineffektivt är brist på kontaktuppgifter för journalister som vill följa upp. Oavsett om du eller någon annan på företaget är kontaktpunkten, glöm inte att inkludera en e-postadress och telefonnummer på pressmeddelandet.
  7. En sida är bäst - och två är maximalt. Som med det bra skrivandet är kortare oftast bäst. Försök begränsa dig till en sida även om två sidor är acceptabelt. Detta kommer också att tvinga dig att kondensera din information i en mer läsbart dokument - något journalister uppskattar.
  8. Ge tillgång till mer information. Du måste begränsa ditt pressmeddelande till en sida (eller två, om du måste), men det betyder inte att du inte kan hänvisa folk till till mer information. Tillhandahåll relevanta länkar till företagets hemsida där journalister kan läsa mer om det du vill berätta och vad du redan har åstadkommit. Vägled dem så fort som möjligt till din webbplats för att hålla deras intresse vid liv.

Nå ut till journalister


Ett pressmeddelande är det snabbaste och enklaste sättet att få gratis publicitet. Välskrivna pressmeddelanden kan resultera i flera publicerade artiklar om ditt företag och dess produkter. Och det innebär nya möjligheter till kunder som vill köpa dina produkter.

Vad mer, pressmeddelanden är kostnadseffektiva. Om pressmeddelandet resulterar i en artikel som (till exempel) verkar rekommendera ditt företag eller din produkt så är den artikeln mer benägen att driva försäljning till dig jämfört med en betald annons.

PR.SE


Med vår tjänst skriver ni enkelt pressmeddelanden som hjälper dig och ditt företag nå ut med era budskap till journalister

Vi har satsat hårt på att skapa ett enkelt och lättarbetat gränssnitt som gör att ni kan fokusera på innehållet i ert pressmeddelande.

Nu!

Vet du allt!

Sätt igång och skriv pressmeddelande!